Botnia Bolt haluaa olla toimituksissaan askeleen edellä – panostamme pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin ja kustannustehokkaisiin ratkaisuihin

Botnia Boltin Machining-osastolla valmistetaan räätälöityjä komponentteja valmistavan teollisuuden tarpeisiin. Pelkästään vuonna 2022 on valmistettu yli 2 500 erilaista komponenttia.

– Asiakas suunnittelee ja tilaa komponentit, jotka valmistamme ja toimitamme sovitussa ajassa. Saamme asiakkaalta piirustuksen, joka sisältää myös ohjeet komponentin raaka-aineesta, muodosta, mitoista ja pintakäsittelystä. Autamme tarvittaessa koneistusteknisissä asioissa, mutta pääsääntöisesti saamamme piirustukset ovat huippuluokkaa, tuotantopäällikkö Kristian Enlund kertoo.

Kun erikoistilatut komponentit ovat valmiina, ne toimitetaan asiakkaalle asennettavaksi hänen omaan lopputuotteeseensa. Varastossa olevan komponentin voimme toimittaa jo samana päivänä, mutta uuden tilauksen toimitusaika on tuotantoprosessista riippuen kahdesta kuuteen viikkoa.

Asiakaspalvelu perustuu asiakkaan liiketoiminnan tuntemiseen

Botnia Bolt hoitaa koko ketjun alusta loppuun. Olemme koneistuksen ammattilaisia ja meillä on osaavia alihankkijoita esimerkiksi komponenttien karkaisuun, hitsaukseen ja pintakäsittelyyn. Näin asiakas voi keskittyä vain oman tuotteensa suunnitteluun ja toimintaan. Botnia Boltin toiminnalle on tunnusomaista huolellisuus, tarkkuus ja asiakaspalvelu täydellä sydämellä.

– Tavoitteenamme on ennakoida asiakkaidemme tulevia tarpeita. Asiakkaan ottaessa meihin yhteyttä meillä on usein jo yleiskuva tilanteesta, sillä tiedämme, miltä asiakkaan kulutus näyttää. Asiakkaamme hyötyvät siitä, että tunnemme heidän liiketoimintansa, ja jakavat meille mielellään siihen liittyvää tietoa.

Kaikki asiakkaat ovat erilaisia, joten myös kulutus ja toimitustiheys vaihtelevat. Projektityön ja linjatuotannon välillä on suuri ero, mutta koska tunnemme asiakkaidemme liiketoiminnan, pystymme vastaamaan heidän tarpeisiinsa. Pitkäjänteinen yhteistyö edellyttää tarkkaa menekin seuraamista ja sitä kautta hyvin ajoitettuja toimituksia. Seuraamme asiakkaan kulutusta pitkällä aikavälillä – yleensä useita vuosia.

– Lisäksi pidämme tilastoa raaka-aineista, jotta voimme tehdä isomman raaka-ainetilauksen silloin, kun tiedämme sen olevan ajankohtaista. Tämä tarkoittaa puolestaan pienempiä toimitus-, käsittely- ja pakkauskustannuksia.

Parempi hintanäkemys kokonaisvaltaisen ajattelun ansiosta

Kun asiakkaan piirustus uudesta komponentista saapuu Botnia Boltille, tuotannon läpimenoajasta tehdään tarkka simulointi. Tuotanto-ohjelmamme laskee automaattisesti todellisen toimituspäivän ja hinnan huomioiden myös henkilöstön lomat, työjonot ja alihankkijoiden toimituspäivät. Jokaisesta uudesta komponentista tehdään lisäksi jälkilaskelma, joka päivitetään tietokantaamme.

– Pitkä kokemuksemme on tehnyt meistä tietoisia valmistuskustannuksista. Mikäli jälkilaskelmamme eli se, kuinka hyvin arviomme vastasivat todellisuutta ja mitä mahdollisia haasteita tuotantoprosessin aikana kohtasimme, osoittavat, että meidän on nostettava tai laskettava hintaa, tämä tehdään aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa.

Komponenttitilauksissa isommat määrät tulevat edullisemmiksi. Koska koneen ohjelmointiin ja asetusten tekoon voi kulua useita tunteja, on lähestulkoon yhtä edullista valmistaa 100 komponenttia kuin 50. Lisäksi asiakas saa Botnia Boltilta kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

– Monet saattavat tuntea Botnia Boltin ruuvitoimittajana. Meiltä yhden tai useampia komponentteja tilaava asiakas tarvitsee usein myös ruuveja, joten voimme tarjota myös tällaisia kokonaisratkaisuja toimituksen yhteydessä, Enlund toteaa.