Toiminnanohjausjärjestelmän vaihto on ollut Botnia Boltin asialistalla jo pitkään, ja nyt on aika viedä hanke maaliin. Fastening-osasto pidetään välipäivien ajan suljettuna, jotta palapelin viimeiset palat saadaan paikoilleen.
Yritys ottaa nyt käyttöönsä palkitun Monitor ERP G5 -toiminnanohjausjärjestelmän, joka on nykyaikainen järjestelmä, jota monet pohjalaiset yritykset käyttävät. Toiminnanohjausjärjestelmälle on myös oma tuki sekä Suomessa että Ruotsissa, missä sijaitsee Botnia Boltin emoyhtiö Swebolt ja monia yrityksen asiakkaita.
– Toiminnanohjausjärjestelmän vaihto on yrityksen kaikkien aikojen suurin digitaalinen investointi ja tärkeä osa Botnia Boltin digitaalista automaatiota, toimitusjohtaja Patrik Pedersen kertoo.
Toiminnanohjausjärjestelmän vaihdon myötä sekä seuranta että jäljitettävyys paranevat. Samalla yritys saa paremman yleiskuvan hiilijalanjäljestään, mikä on erityisen tärkeää tarkkaa raportointia edellyttävän EU:n uuden hiilidioksididirektiivin CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) kannalta. Direktiivin ensimmäinen vaihe, joka toimii eräänlaisena sopeutusjaksona, alkoi lokakuussa 2023 ja ensimmäinen raportointi tapahtuu tammikuun 2024 lopussa.
– Toiminnanohjausjärjestelmän vaihtaminen on ratkaisevaa koko raportointiprosessin kannalta, sillä uuden direktiivin myötä on pystyttävä keräämään tietoa aivan eri tavalla kuin aiemmin, Pedersen selittää.
Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tehostaa toimintaa ja parantaa asiakaskokemusta
ERP-järjestelmä Monitor on ollut jo pitkään käytössä Botnia Boltin Machining-osastolla, mutta Fastening--osastolle se on aivan uusi tuttavuus. Myös osastojen välinen toiminta eroaa merkittävästi toisistaan.
Henkilökuntaa on vähitellen syksyn aikana koulutettu uuden järjestelmän käyttöön, mutta vielä on Pedersenin mukaan pureskeltavaa jäljellä:
– Fastening-puolella meillä on käsiteltävänä 120 000 tuotetta kuudessa eri varastossa ja noin 11 000 lavapaikassa. Suurin askel on kuitenkin tottuminen uuden järjestelmän parissa työskentelyyn – varsinkin varastossa, jossa voi törmätä melko raskaisiin asiakirjoihin, jotka sisältävät runsaasti järjestelmään syötettävää tietoa.
Yhtenä tavoitteena on vähentää tällä hetkellä käsin tehtäviä sisäisiä tilauksia. ERP-järjestelmän ansiosta tällaiset tilaukset voidaan suurelta osin automatisoida.
– Myös asiakkaamme tulevat huomaamaan positiivisen muutoksen. Samaa järjestelmää käyttävien asiakkaiden ei enää tarvitse kirjata tilausvahvistuksiaan käsin, vaan he voivat ladata tiedoston suoraan järjestelmäänsä. Myös päivämääräseurantamme ja tilausten toimitusaika-arviot tarkentuvat.
Botnia Bolt Fastening on suljettuna 22.12.–2.1. toiminnanohjausjärjestelmän vaihdon takia.