Produktionsassistent Satu Dahlgren: ”Vi finns här för kunden”

Satu Dahlgren jobbar sedan den 1.4.2022 som produktionsassistent på Botnia Bolts produktionsavdelning Machining. Tvåspråkiga Satu är tradenom till utbildningen och ett kundbetjäningsproffs ut i fingerspetsarna.

Att slippa distansjobbet och få umgås med kollegorna på kontoret igen efter två långa corona-år är en lättnad för Satu, som beskriver sig själv som en social person. Den täta kundkontakten som ingår i hennes nya jobb passar henne också som handen i handsken.

– Jag har jobbat med kundbetjäning hela mitt liv och inom allt från resebyråbranschen till industrin. Tidigare har jag bland annat jobbat som produktchef och försäljningsassistent. Direktkontakten med kunderna har alltid funnits med i bilden på något sätt. Det som motiverar mig i mitt arbete är att känna att jag åstadkommit bra service, att kunden fått det den velat ha och är nöjd. En vilja att alltid ge bästa möjliga service är det som driver mig.

Anders Solax och Satu Dahlgren tar hand om kundernas beställningar.

I Satus arbetsuppgifter som produktionsassistent ingår, förutom kundbetjäning, även att ta emot och hantera beställningar, göra offerter och ta hand om reklamationer. En viktig del av hennes jobb är att följa med produktionsflödet så att kunderna alltid är up to date gällande till exempel leveranstider. Det känns som rätt val konstaterar hon, en månad in i sin nya roll.

– Det har varit en jättebra början och jag har kommit i gång bra. Jag har varit nere på fabriksgolvet och fått en bra inblick i vad som händer i produktionens alla stadier. När något registreras i kontoret, så förstår jag vad som samtidigt händer i fabriken.

– Den tekniska biten intresserar mig – hur någon kan rita och planera något sådant, som sedan blir en del av en större maskin. Det är något som jag gärna lär mig mer om.

Tog chansen att prova på något nytt

Även om tjänsten i sig är ny, är arbetsgivaren bekant sedan förut. Från år 2013–2019 jobbade Satu som försäljningsassistent på Fastening, alltså i bygganden bredvid den hon sitter i nu. Redan då var hon intresserad av att prova på något nytt, men då var behovet inte riktigt aktuellt. När koncernchef Christer Pedersen sedan kontaktade henne och sa att de behöver en produktionsassistent, såg hon sin chans.

– Det känns riktigt bra nu, det är jag och 20 ”karar”, skrattar hon. Jag har kommit bra in i gänget och att jag är enda kvinnan här är det inget konstigt med. Att fabriksarbete skulle vara smutsigt och mörkt, eller endast för män, är inget som märks här på Botnia Bolt.

Tillverkar det som kunden vill ha

Satu delar många av sina värderingar med sin arbetsgivare. Kunden och kundens behov är i fokus och styr en stor del av verksamheten.

– Vi finns här för kunderna och tar deras behov på allvar. Det som kunden vill att vi tillverkar, ska kunden också få. Andra styrkor är att vi är mångsidiga och har en effektiv processtyrning. Systemet är så bra uppbyggt att man kan räkna ut hur lång tid det tar att tillverka något. Att det är så bra planerat gör att vi har en god leveranssäkerhet, eftersom vi inte lovar något vi inte kan hålla.

När Satu inte jobbar spelar hon gärna innebandy, orienterar eller spenderar tid i sadeln på sin terrängcykel, ett intresse hon delar med resten av familjen. Hon ser fram emot att lära känna kunderna och produkterna bättre.

– De har varit snälla och låtit mig börja med enklare saker, men nu börjar det komma lite mer invecklade beställningar att ta tag i. Det ska bli roligt att gå mer in på djupet och bredda mitt kunnande inom branschen.

Kontakta Satu:
satu.dahlgren@botniabolt.fi