Laurinaho-Yhtiöt Oy är ett företag i Parkano grundat år 2007. Företaget specialiserar sig på att designa och tillverka skräddarsydda transportlösningar för krävande användning, såsom släpvagnar för tunga fordon, containerflak och grusflak. Företagets tjänsteutbud inkluderar även underhåll och reparation av tunga fordon. Laurinaho-Yhtiöt sysselsätter cirka 25 personer.
Laurinaho-Yhtiöt, som med varumärket LCT Laurinaho Custom Trailers designar och tillverkar transportlösningar för tunga fordon, har under många år köpt alla sina fästelement och skruvtillbehör av Botnia Bolt. Eftersom de vagnar och flak som tillverkas av Laurinaho-Yhtiöt är för krävande användning, måste även de fästelement som används i tillverkningen av dem vara av förstklassig kvalitet.
”Vi sökte en leverantör som kan tillhandahålla alla de fästelement vi behöver, av rätt kvalitet och med god leveranssäkerhet. Fästelementen måste vara av högsta kvalitet vad gäller yta, hållfasthet och andra egenskaper. Därför valde vi Botnia Bolt. Vi har samarbetat i minst ett decennium och under den tiden har vi i praktiken kunnat konstatera att kvaliteten på Botnia Bolts produkter är absolut bäst på marknaden,” säger Aimo Mäkinen, som ansvarar för inköp av fästelement på Laurinaho-Yhtiöt.
Alltid påfyllt lager med hyllservice
Förutom Botnia Bolts produktkvalitet är Mäkinen också nöjd med företagets service. Botnia Bolt erbjuder Laurinaho-Yhtiöt hyllservice, och ser till att företaget alltid har de fästelement som behövs i lager. Laurinaho-Yhtiöt behöver inte själva ha koll på lagerstatus och beställningar, vilket frigör företagets resurser. Under leveransbesöken varannan vecka fyller en representant från Botnia Bolt på produkter från den föregående beställningen i hyllorna och kontrollerar status med hjälp av ett hyllkartverktyg. Baserat på lagerstatusen registreras en beställning i Botnia Bolts system för nästa besök.
”Hyllservicen fungerar som en klocka. Vårt lager är alltid uppdaterat och vi behöver inte lägga någon tid alls på det. De tar till och med skräpet med sig när de går. Jag rekommenderar definitivt den här tjänsten till andra,” säger Mäkinen.
”För oss är det viktigaste att vårt arbete inte avbryts”, fortsätter Tommi Laurinaho, vd för Laurinaho-Yhtiöt. ”Nu behöver vi inte åka och hämta bultar eller muttrar som saknas, de finns alltid i hyllan som är städad och i välordnad. Vi har alltid produkter till hands när vi behöver dem”.
Kvalitet, leveranssäkerhet, sortiment och service grunden för långt samarbete
Beställningen av andra produkter som behövs, utöver de som beställs kontinuerligt, går också smidigt. Att man kan nå Botnia Bolts kontaktperson per telefon är en klar fördel, enligt Mäkinen.
”Det går att ringa och beställa och vi får omedelbar information om till exempel produktens tillgänglighet och leveranstid. Det är viktigt för oss att inte behöva vänta på den här informationen. Beställningar och leveranser, både vad gäller hyllservice och annat, fungerar väldigt bra, och vi kan lita på Botnia Bolts leveranssäkerhet. Om vi beställer något på förmiddagen finns varan på hyllan nästa dag.”
Mäkinen är nöjd med Botnia Bolts okomplicerade kundservice. Personalen på Botnia Bolt är serviceinriktad och lättillgänglig. Enligt Mäkinen är den service som erbjuds av företagets egen kontaktperson, Tomas Toivonen, en mycket viktig del av kundrelationen.
”Det är trevligt att ha att göra med Botnia Bolts personal. Personlig kontakt i kombination med kvalitet, leveranssäkerhet och ett brett sortiment är anledningen till att vi har samarbetat med Botnia Bolt så länge, och vi fortsätter gärna med det. Om det fanns områden för förbättring skulle jag ge feedback om dem också, men allt fungerar så bra som det kan med Botnia Bolt. Det har vi konstaterat i praktiken.”